Generatie Z: niet mobile-first maar mobile-only

De nieuwe generatie…

Ze zijn 19 jaar of jonger, beïnvloeden de aankopen van hun ouders en bepalen zeer binnenkort zelf waarvoor de hand van de (elektronische) knip gaat. Generatie Z is meer dan ‘always on’ – ze maken geen onderscheid tussen off- en online, schakelen razendsnel tussen touchpoints en worden niet snel lid van een spaarprogramma. Hoe creëer je loyaliteit bij deze doelgroep?

Het slechte nieuws eerst: 81 procent van de tieners stapt over van hun favoriete merk naar een ander product als dat van hogere kwaliteit is (bron: Retail Perceptions). Negenenzeventig procent zegt dat kwaliteit een belangrijke keuzefactor is, ongeacht het merk en 65 procent deelt dan ook productrecensies op social media. Tweeënzeventig procent verandert van merk als er een gelijkwaardig product wordt geboden voor een lagere prijs.

Randvoorwaarden…

De randvoorwaarden voor wie loyaliteit wil creëren bij een gen Z-doelgroep zijn dus kwaliteit en prijs. Stel dat het speelveld gelijk is, wat beïnvloedt dan het aankoopgedrag van deze tieners? Lab42 deed onderzoek en noteerde dat minder dan de helft loyaliteitsprogramma’s noemde. Driekwart zegt dat aanbiedingen of kortingen van invloed zijn, wat 10 procent lager is dan bij millennials. Daar komt bij dat de purchase journey van deze nieuwe doelgroep zich razendsnel voltrekt over een grote hoeveelheid kanalen. Het is daardoor behoorlijk ingewikkeld om ze te bereiken met je boodschap, laat staan een duurzame klantrelatie op te bouwen. Ze plakken geen zegeltjes – content is king, en dan vooral content die goed gedeeld kan worden op social media. Ze willen beloond worden voor acties, niet per uitgegeven euro’s. Toegang tot exclusieve events of een andere vorm van voorkeursbehandeling slaat dan ook meer aan dan sparen voor gratis handdoeken. Zes aandachtspunten voor wie generatie Z als klant wil:

  • Vergeet mobile-first, denk mobile-only

  • Influencers zijn onvermijdelijk

  • Gamification is back – maar dan anders.

  • Let’s get visual

  • Mooie spullen zijn belangrijk

  • Neem je verantwoordelijkheid

Deze trend zet door…

Iedere week een tip ontvangen om generatie-Z te bereiken? Laat dan hier je mailadres achter.

 

2018-02-23T17:24:52+02:00