Trends voor 2018

Jij bent klaar voor 2018 als je…

Wat zijn de trends in Nederland en is jouw marketingafdeling daar wel klaar voor? Op basis van vier maatschappelijke trends (vastgesteld door trend-interpretatie-bureau TrendsActive), check je in dit artikel of je marketingafdeling future-proof is. Zo niet: dan lees je hoe ie dat kan worden.

  • Openbare reviews op Google of je eigen website toestaat én omarmt

  • Visuele communicatie boven tekst stelt

  • Bedrijf ook buiten kantoortijden te bereiken is via het voorkeurskanaal van je doelgroep

  • Wilt groeien om beter te worden, niet groter

Gebrek aan vertrouwen…

Het leven wordt er niet gemakkelijker op. De wereld lijkt iedere dag ingewikkelder te worden. Terwijl we de laatste overblijfselen van de crisis van ons af kloppen, maken we ons druk over (digitale) veiligheid, opwarming van de aarde, terrorisme en meer. De onzekerheid heeft sociaal-psychologische effecten die invloed hebben op consumentengedrag. Zo is er steeds minder vertrouwen in grote instituties en organisaties, zoals de politie en banken. Consumenten hebben namelijk het gevoel dat deze instanties niet transparant genoeg zijn.

Sta open voor reviews

Hoe kunnen bedrijven nu inspelen op dit gebrek aan vertrouwen? Het antwoord is reviews. Openbare reviews om precies te zijn. Nu denk je ‘reviews zijn toch niet nieuw’? Maar het zal je verbazen hoe weinig bedrijven hiervoor openstaan. De grote spelers, een Bol.com, KLM of NS kunnen niet anders, maar kleinere ondernemingen zijn bang dat negatieve feedback hun kans op succes in de kiem zullen smoren. Niet zo gek: 95 procent van de consumenten oriënteert zich online voor een aankoop. Tachtig procent laat zich beïnvloeden door klantbeoordelingen (bron: Thuiswinkel.org).

Toch moet je je klant de mogelijkheid geven om zijn zegje te doen. Waarom? Jij kan ervan leren. Op basis van de reviews, kun jij je producten en diensten verbeteren. Met de interactie die een review oplevert, sta je opnieuw in contact met je klant – we hoeven jou niet te vertellen dat het belangrijk is om tijdens de hele customer journey contact te onderhouden. Tijdens het aankoopproces van potentiële klanten, wekken reviews van bestaande klanten enorm veel vertrouwen op. Dit heeft een positieve impact op de conversie.

Visuele cultuur

Volgens TrendsActive bevinden we ons midden in de opkomst van een nieuwe visuele cultuur, die gecreëerd wordt door de jongste generatie. Millennials en generatie Z (iedereen geboren tussen 1981 en 1997 en na 1997) groeien op in een wereld waar ze omgeven worden van afbeeldingen. Deze generaties denken visueel en leren in beeld. Dat niet alleen: de oudere generaties worden beïnvloed door de groeiende nadruk op visuele informatie. Zonder beeld kunnen zij de jongeren niet meer bereiken en daar moeten ze zichzelf voor aanpassen.

Communiceer in beeld

Van de grootste sociaalnetwerksites, zijn er steeds meer waar beeld een grotere rol speelt dan tekst. Denk aan Instagram, Snapchat en Pinterest waar foto’s de scepter zwaaien en Facebook, Twitter en LinkedIn waar video een steeds grotere rol speelt. Het gaat steeds minder om tekst en steeds meer om beeld. Niet zo gek: onze hersenen zijn ook gemaakt beelden te verwerken. Pas sinds we woorden en taal zijn gaan gebruiken, zijn we op een andere manier gaan communiceren. Woorden op zichzelf hebben weinig tot geen emotionele betekenis en is daardoor een weinig effectieve vorm van communicatie. Onze hersenen zijn veel beter in het interpreteren en verwerken van plaatjes.

De overige twee tips in je mail ontvangen? Laat dan hier je e-mailadres achter en ontvang ze vandaag nog.

2018-02-23T17:23:47+02:00